یادداشت های کوتاه، دیدگاه های ادبی، مقالات و معرفی کتابهایی که به این قلم منتشر شده اند. منصور حیدرزاده. نویسنده. مقیم دانمارک. mansour.heydarzadeh@gmail.com

fredag den 28. juli 2017

دو مسلمان در محضر کی یرکه گود ـ رمان فلسفی به شیوۀ کی یرکه گود


برای انتشار این کتاب اول به فکر ناشری ایرانی در داخل بودم. اما بعد از ارسال چند قطعۀ کوتاه از آن برای او جوابی نیامد و چند ناشر دیگر هم ایمیل های مرا بی جواب گذاشتند. این بود که دیگر با هیچ ناشر داخلی تماس نگرفتم. به هر حال وقتی این باور رایج در آنها عمل کند که نویسنده های خارج از کشور ول معطل اند، تلاش برای تغییر این طرز فکر فقط به عزت نفس انسان لطمه می زند، تازه اگر تلاش شما به جایی برسد. از طرف دیگر می دانستم که ناشرهای خارج کشور از نویسنده ها پول زیادی از پیش برای هزینۀ چاپ می گیرند، بعد هم هزینۀ ارسال به نشریات و کتابفروشی های اروپایی و غیره را از فروش کسر می کنند، در نتیجه نویسنده باز هم به آنها بدهکار می شود! با این حال سال گذشته با «نشر ارزان» سوئد برای چاپ یک مجموعه داستان تماس گرفتم، چون با صاحب این نشر ـ که کرد است ـ آشنایی مختصری داشتم. اما ایشان صراحتاً نوشت که خودم باید برای هزینه های آن «کمک» کنم!
مجموعۀ این شرایط باعث شد که به فکر چاپ آن با سرمایۀ خودم بیفتم. این فکر زمانی در من تقویت شد که دیدم چاپخانه ای دانمارکی در تبلیغ اینترنتی اش برای قطع و کاغذ و جلد خاصی تخفیف فوق العاده ای قائل شده است، طوری که چاپ صد نسخۀ آن با هزینۀ پست و غیره برایم هر کتاب 35 کرون تمام می شد. البته چاپچی لطف کرد و به خاطر تأخیری دو روزه که در تحویل آن داشت (به علت دو روز تعطیل در وسط هفته) بیست نسخۀ اضافی به من داد.
پخش این کتاب با مشکلات بیشتری نسبت به دو کتاب قبلی روبروست، چون کتابفروش و ناشر و غیره در کپنهاگ وجود ندارد، مراکز تجمع ایرانی ها بمراتب نسبت به قبل کمتر شده، کتابخوانی کمتر شده، عوامل دیگر مثل سرگرمی های دنیای مجازی را هم باید به اینها اضافه کرد. برای هیچ نشریۀ ادبی خارج از کشوری که اکثراً سکولارند و هنوز دارند حرفهای سی چهل سال پیش را در مورد ادبیات و تاریخ و جامعه و ... تکرار می کنند نفرستاده ام. فقط دو نسخه برای «نشر ارزان» سوئد فرستادم که در سایتش بگذارد، که نگذاشته و نمی گذارد. وقتی به او زنگ زدم با عصبانیت پرخاش کرد که چرا کتاب را به او ندادم چاپ کند؟ حداقل پنجاه نسخه از آن را به خودم می داد و ..! گویا فراموش کرده بود که خودم باید «کمک» می کردم!
حالا که دو ماه از چاپ آن گذشته و خودم از راههای شخصی و ابتکاری نیمی از آن را به قیمت ارزان (50 کرون) به فروش رسانده ام، سرمایۀ اولیه دارد کم کم برمی گردد و راضی ام. کسانی که آن را خوانده اند نظرشان کاملاً مثبت است و خواندن آن را به دیگران هم توصیه می کنند. بنا به پیشنهاد دوستی با سایت کتاب آنلاین «طاقچه» در ایران تماس گرفتم و بعد از مکاتبات با آنها پی دف اف و نسخۀ ورد آن را طبق فرمات خاصی برایشان فرستادم و قرار شده که بزودی کتاب در این سایت با قیمتی که خودشان تعیین می کنند آنلاین شود.
پشت جلد کتاب متن زیر آمده است: «دو مسلمان در محضر کی یرکه گود حاصل سالها مطالعۀ نویسنده در مورد فلسفۀ سورن کی یرکه گود فیلسوف بزرگ دانمارکی است. این کتاب به پیروی از آثار رمان وارۀ این فیلسوف نوشته شده و چند لایه دارد: دیدگاههایی متفاوت بر جامعۀ دانمارک و فرهنگ و روحیات مردم آن، مباحث حاد اجتماعی و سیاسی دهه های اخیر، تصویری از شرایط خارجی ها، داستانهایی ریز و درشت با اشخاص ایرانی که در دانمارک امروز می گذرد، و سرآخر روایتی ساده و دست اول از فلسفۀ کی یرکه گود. در این کتاب خواننده با هر سطحی از معلومات به شناختی گام به گام از فلسفۀ پرجذبۀ این فیلسوف هستی گرا نائل می شود، فلسفه ای با اعتبار همیشگی که دریچه هایی تازه برای تحلیل هستی فردی به روی شخص می گشاید.»
در اینجا می توانید قسمت کوتاهی از کتاب را بخوانید. 
(برای خرید این کتاب با ایمیل نویسنده تماس بگیرید.)